Wednesday 13 April 2011

Al-fatihah buat bob


al-fatihah buat Wan Amri Farhan
(26/3/2011)


Kenapa aku?...satu-satu penyakit.............Ya allah, sedihnya hatiku mndengar luahan arwah 2mnggu sebelum kematiannya..."sabo allah syg mu.."...Allah...Hebatnya ujian yang kau berikan padanya...sesungguhnya ujian itu markah keimanan dan ketakwaan kami padaMu.

Akhir disember 2010-penghujung mac 2011......pening sakit kepala, mata.batuk...Sakit yang amat sgt. Suntikan demi suntikan diberi bg meredakan sakit.Namun.akhirnya dimasukkan ke wad biasa..kepala discan,tiada keputusan........selang beberapa hari dimasukkan ke wad mata. Enucleation.....bola mata harus dibuang bg elakkan kuman merebak ke mata kanan.......Berat mata memandang, hati yg menanggung lagi pilu.

Akhrnya arwah redha.namun operation ditangguhkan..alasannya masalah kesihatan.Entahlah aku x tau la ape prosedurnya yg melewatkan pembedahan tersebut..ditangguhkan ke bulan 5.
dalam pada itu............2 kali kuar msk wad hospital setiu. Suspek Tb.tapi bukan............last skali, didapati ada jgkitan kuman dalam darah. Itu pun belum ade kepastian keputusan rasmi.13.4 .2011...Namun semuanya dah terlewat.Apoimnt demi appoinmnt yg mnjelma ...ape gunanya lagi...

Semalam yang berlalu.....smnggu sblm arwah meninggalkan kami.Aku pulang menjengknya..keadaannya benar2 sakit,x larat mnggung sakit. Aku sebak melihatnya...aku usap badannya..kasihku pada seorng adik...Aku masakkan lauk, kuih yg dimintanya....Aku urut bdnnya yg lengoh2...anak2 aku ketepikan. Malam itu..aku bacakan surah2 padanya..dan Yaasin terakhir kubaca ditelinganya. Sebelum pulang...aku smpt merakam gambarnya bersama ankku..entahla...perasaan kuat utk mngambil gmbrnya brsama ankku.

26.3.2011........subuh itu aku terima 1 msg mngtakan adkku msk hspital.kecemasan..aku x lena tido. Aku solat dan mndoakannya.............Selang beberapa minit, 6.24am.........mok telefon "balikla...ang xdok doh".........Ya Allah. Innalillah..........

Redha dgn kehendakmu Ya Allah. Penderitaannya telah lama. Aku mohon padamu mg engkau menempatkan rohnya dikalangan org yg soleh. Cucurilah rahmatmu ke atas rohnya.Amin. Pada kami...Semoga ini mguatkan iman kami.Ujian xkan kau berikan seandainya kami x mampu mnghadapinya....Terima kasih buat suami tersyg kerana sentiasa memahami dan disisi...
Dalam suka ada duka.....

0 comments:

Post a Comment